Search
Close this search box.

اصول روانشناسی رنگ در چاپ و طراحی

نقش رنگ ها در طراحی و چاپ را نمی توان به سادگی نادیده گرفت. با توجه به جذابیت و زیبایی که رنگ ها دارند علاوه بر آن بر احساسات ما تاثیر بسزایی دارند و موجب انتقال بهتر پیام به مخاطب می شوند. با این حال توجه کردن به اصول روانشناسی رنگ در چاپ و طراحی ضرورت پیدا می کند.

درواقع اصول روانشناسی رنگ از طرف طراحان گرافیکی، شرکت های تبلیغاتی و همچنین افراد فعال در حوزه هنر به عنوان یکی از مهمترین ابزار به منظور ارتباط برقرار گرفتن با مخاطب و ایجاد انگیزه در آن محسوب می شود. در ادامه با ما همراه شوید تا در رابطه با اصول روانشناسی رنگ در چاپ و طراحی توضیحاتی را ارائه کنیم.

مفهوم روانشناسی رنگ

رنگ ها یکی از عناصر هم در برانگیختن احساسات انسان است که به موجب آن تاثیر زیادی بر احساسات مخاطب دارد و علاوه بر آن به خوبی پیام مورد نظر را القا می کند.

البته روانشناسی رنگ  از شاخه های علم روانشناسی به حساب می آید که شاهد کاربرد های آن در دیگر حوزه ها نیز هستیم. به طور معمول در اغلب حوزه ها به منظور افزایش تاثیرگذاری هر چه بیشتر محصول، روانشناسی رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین در صنعت طراحی و چاپ نیز شاهد تاثیر فوق العاده آن هستیم. به عنوان مثال از رنگ ها در طراحی و چاپ انواع مجله ها، کتاب، بروشور تبلیغاتی،کارت ویزیت،  چاپ روبان و …. استفاده می شود.

استفاده از رنگ ها در همه این موارد ضرورت دارد به این دلیل که استفاده از رنگ ها موجب انتقال بهتر احساسات می شود و موضوع مورد نظر را با تاثیر بیشتر به ذهن مخاطب القا می کند.

 

روانشناسی رنگ در طراحی
روانشناسی رنگ در چاپ

تاثیر روانشناسی رنگ ها در بازاریابی

هر کدام از رنگ ها در روانشناسی رنگ معنی و مفهوم قابل توجهی دارد که به منظور استفاده از آن در برندینگ، بازاریابی و طراحان داخلی هنر موجب القای انرژی و آرامش به هن مخاطب می شود.

به طور کلی در طراحی و چاپ روانشناسی رنگ اهمیت زیادی دارد که در واقع یکی از ابزارهای موفقیت نیز در بازاریابی و توجه هر چه بیشتر مخاطب می شود.

هر رنگ معنا و مفهوم خاصی دارد که به خوبی به ذهن مخاطب القا می شود و پیام مورد نظر را با زبان بی زبانی به خوبی منتقل می کند. در ادامه هر کدام از رنگ ها و کاربردهای آن را در طراحی و چاپ بیان خواهیم کرد که عبارت اند از:

رنگ قرمز

در بین رنگ ها، رنگ قرمز تاثیر فوق العاده ای در توجه بیشتر مخاطب دارد  با این حال در صنعت مواد غذایی، فناوری و خودروسازی از آن استفاده می شود.با توجه به نقش رنگ قرمز از این رنگ برای تمرکز بیشتر و بولد کردن بر روی قسمت های متن استفاده می شود.

رنگ زرد

رنگ زرد نمادی از داشتن تمرکز، مثبت اندیشی و همچنین امیدواری است. استفاده از این رنگ حس سرزندگی و جوانی را منتقل می کند که موجب شادابی و نشاط در انسان می شود. بنابراین از این رنگ هم در صنعت مواد غذایی، انرژی و محصولات خانگی استفاده می شود.

رنگ آبی

همان طور که می دانید رنگ آبی نیز یادآور رنگ اقیانوس و آسمان است که این رنگ هم به نوبه خود موجب حس آرامش در انسان می شود. استفاده از این رنگ بیشتر در طراحی بروشورها استفاده می شود که در نتیجه استفاده از آن اعتماد مخاطب جلب می شود.

گاهی افراد از رنگ آبی برای بندآویز گردنی مورد استفاده در نمایشگاه ها و تبلیغات خود استفاده می کنند و کارت آویز پرسنلی خود را به آن وصل می کنند.

 

بکارگیری روانشناسی رنگ در طراحی
طراحی با اصول روانشناسی رنگ

رنگ سفید

رنگ سفید در علم روانشناسی رنگ ها، محبوبیت بالایی دارد و در واقع نماد خلوص و پاکی نیز به حساب می آید.استفاده از این رنگ بیشتر در صنعت بهداشت و درمان، خودروسازی، فناوری و مد و پوشاک استفاده می شود.

رنگ سیاه

ترکیب رنگ سیاه با دیگر رنگ ها زیاد دیده می شود که البته در کاتالوگ بیشتر شرکت های لوکس از ترکیب رنگ سیاه و طلایی استفاده می شود.

این رنگ نمادی از ثروت، قدرت، صلابت، شکوه  است که در صورت استفاده از این رنگ همه این حس ها را به ذهن مخاطب منتقل می کند. با این حال این رنگ یکی از پرکاربردترین رنگ آن هم در برندهای معتبر است که اغلب در بیشتر جاها دیده می شود.

رنگ نارنجی

در بروشورهای تبلیغاتی از رنگ نارنجی بیش از رنگ های دیگر استفاده می شود. این رنگ بسیار زیبا و تاثیر گذار نیز نمای از اعتماد به نفس، شجاعت و خلاقیت است. از این رنگ بیشتر در صنعت فناوری و بهداشت استفاده می شود.

 

اصول روانشناسی رنگ
کاربرد روانشناسی رنگ

رنگ قهوه ای

از رنگ قهوه ای در برندهای کشاورزی و پوشاک استفاده می شود. این رنگ اگرچه در نگاه اول زیاد جذاب به نظر نمی رسد اما از دید روانشناسی رنگ که بخواهیم به آن نگاه کنیم استفاده از این رنگ به منظور یک اتصال دهنده موثر بین بخش های مختلف یک کاتالوگ و برقراری انسجام مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ بنفش

در صنعت طراحی و چاپ، رنگ بنفش زیادی به کار گرفته می شود به این دلیل که از ظرافت خاصی برخوردار است. در صورت ترکیب این رنگ با رنگ های قرمز و آبی پیام مورد نظر با تاثیرگذاری هر چه بیشتر به مخاطب القا می شود. استفاده از این رنگ در صنایعی همچون بهداشت و زیبایی بسیار دیده می شود.

رنگ سبز

از ویژگی های رنگ سبز می توان به پردازش سریعتر،درک ساده و جذابیت زیاد اشاره کرد. این رنگ نمادی از سلامتی، شادابی و سرزندگی است که در دکوراسیون ساختمان و صنعت بهداشت و درمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button
×