تگ لباس چیست و تفاوت آن با اتیکت لباس در چیست؟

تگ لباس نوعی برچسب معرفی لباس است که برعکس اتیکت بر روی لباس دوخته یا نصب نمی شود و فرد خریدار پس از خرید لباس می تواند آن را به راحتی جدا کرده و کنار بگذارد.  معمولا تگ لباس بیشتر برای معرفی برند تولید کننده و شرایط لباس مثل جنس، کیفیت، دستورالعمل شستشو و نحوه نگهداری کاربرد دارد و به صورت آویز با نخ، بست پلاستیکی، روبان و غیره به قسمت های مختلف لباس مثل جلو لباس  یا آستین های آن نصب می شود.

برای ساخت  تگ لباس بیشتر از  کاغذ، مقوا، پلاستیک و در خیلی از موارد برای کمک به چرخه طبیعت از مواد باز یافتی استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم تگ لباس امکان نصب سیستم های امنیتی بر روی آن است به شکلی که عبور آن را بدون پرداخت هزینه و اجازه عبور از گیت های امنیتی در فروشگاه های بزرگ برای افراد فرصت طلب یا دزد نا ممکن می کند. به طور کلی تگ و اتیکت لباس از نظر کارکرد و معرفی برند و مشخصات یا ویژگی های کالا  در یک سطح قرار دارند و بیشتر تفاوت آنها در جنس، ماندگاری و نحوه نصب آنها بر روی کالا می باشد.

اتیکت لباس
اتیکت لباس

تگ لباس چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ لباس که با نام کارت آویز لباس هم شناخته می شود نوعی برچسب هویتی برای معرفی اقلام مختلف پوشاک است که اطلاعاتی درباره محصول، ویژگی ها، سایز، قیمت، مواد تشکیل دهنده، دستورالعمل شستشو و نگهداری، به خصوص نام تجاری و کد محصول بر روی آن ثبت می شود.

از ویژگی های تگ لباس آن است که به دلیل آویزان و جلوی چشم بودن اطلاعات مورد نظر مشتری درباره جنس و ویژگی های آن  را با سرعت بیشتری اطلاع رسانی می کند.

به عبارت دیگر مشتری برای آشنایی با برند و ویژگی های محصول عرضه شده نیاز به جستجوی بخش های مختلف لباس ندارد و با اولین نگاه می تواند تگ لباس را مشاهده کرده و  اطلاعات مورد نیاز خود برای خرید را به دست بیاورند.

از ویژگی های منحصر به فرد و کاربردی تگ لباس ویژگی و ساختار جذاب آن برای تبلیغ و نمایش ویژگی ها یا هویت یک برند است.

به عبارت ساده نوع طراحی و ساختار تگ لباس می تواند یک عامل مهم و تاثیرگذار در جذب مشتری و ماندگاری آن در ذهن او برای خرید یا معرفی کالا به دیگران در آینده باشد و حتی در پاره ای از موارد پس از خرید به عنوان وسیله ای برای بازاریابی و جذب مشتری مطرح شود.

همانطور که گفته شد تگ لباس علاوه بر کارکرد تبلیغاتی برای معرفی برند یا وسیله ای برای درج مشخصات کالا می تواند دارای کارکرد امنیتی هم باشد.

به این معنا که با نصب و تعریف ابزارهای امنیتی بر روی تگ، از عبور کالاهای مختلف از گیت های امنیتی در فروشگاه های بزرگ بدون اجازه یا پرداخت هزینه های لازم جلوگیری کند. تگ لباس با توجه به نوع طراحی و شرایط لباس ممکن است در اندازه و ابعاد مختلف یا در رنگ بندی های متفاوت تولید شود.

از عوامل موثر و تعیین کننده در رنگ بندی و اندازه تگ لباس  می توان به مواردی مثل نظر تولید کننده یا شرایط کالای تولیدی اشاره کرد.

تگ لباس
تگ لباس

اتیکت لباس  چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اتیکت لباس هم نوعی ابزار پارچه ای، فلزی یا کاغذی است که بر روی لباس های مختلف نصب شده و از آن برای معرفی برند تولید کننده یا ویژگی های لباس مثل اندازه، نوع بافت شرایط نگهداری و شستشو استفاده می شود.

معمولا ماندگاری اتیکت لباس بیشتر از ابزارها و وسایل دیگری است که برای معرفی برند یا ویژگی های محصول مورد استفاده قرار می گیرند. چون تولید کنندگان پوشاک سعی می کنند اتیکت لباس را در بخش های مورد نظر خود دوخته یا چسب نمایند تا دوام بیشتری داشته باشند.

اتیکت های با کیفیت برای آنکه ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند معمولا  به صورت خاص یا توسط ماشین های نساجی بافته شده یا بر روی پارچه مناسب چاپ می شوند تا از مقاومت بیشتری در مقابل شست و شو دستی و ماشینی برخوردار باشند و مطالب درج شده بر روی آنها به سرعت پاک نشود.

از جمله مطالبی  که بر روی اتیکت ها برای معرفی پوشاک و البسه درج می شود می توان به مواردی مانند برند تولید کننده کالا ، اندازه یا سایز، مواد یا الیاف ساخته شده در بافت لباس، شیوه شستشو و نگهداری، کشور سازنده اشاره کرد.

اتیکت و تگ لباس
تفاوت اتیکت و تگ لباس

تفاوت تگ لباس و اتیکت لباس

هرچند تگ لباس و اتیکت لباس تقریباً کارکرد یکسانی برای معرفی برند، کالا یا ویژگی های آن دارند و اطلاعات مفیدی را  به خریدار ارائه می دهند اما این دو نوع ابزار اطلاع رسانی تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند که از جمله آن می توان به مواردی مانند نحوه نصب، جنس، نوع طراحی، نوع اطلاعات درج شده و هدف آنها و غیر اشاره کرد.

در ساخت و تولید انواع اتیکت ها با توجه به نوع کالا یا سفارش مشتری از موادی مانند کاغذ، پلاستیک یا فلز استفاده می شود اما در تولید تگ لباس بیشتر از انواع کاغذ و مقواهای مختلف استفاده می شود تا نصب و مشاهده آن بر روی لباس ساده تر باشد.

معمولاً ماندگاری اتیکت لباس به دلیل ساختار و نحوه نصب بر روی البسه از دیگر انواع ابزارهای تبلیغاتی مثل تگ لباس بیشتر است چون اتیکت بیشتر بر روی لباس به وسیله دوخت یا چسب محکم می شود.

اما تگ لباس بیشتر از جنس کاغذ در انواع طرح ها و رنگ بندی های مختلف تولید می شود و هدف از نصب آن بر روی لباس معرفی کالا برای خرید مشتری است لذا ماندگاری آن برای بعد از خرید مورد توجه نیست و فقط به کارکرد نفوذ موقت آن در ذهن بیننده توجه می شود.

لذا این نوع ابزار معرفی کالا با استفاده از بست های پلاستیکی، نخ یا روبان بر روی لباس نصب می شوند به شکلی که خریدار پس از خرید می تواند به راحتی و بدون آسیب وارد شدن به لباس  تگ را از روی آن بر داشته و حذف نماید.

 

مزایای استفاده از تگ و اتیکت لباس

مزایای استفاده از تگ و اتیکت لباس با توجه به نوع طراحی و شرایط لباس می تواند متفاوت باشد. اما نصب این ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی به شرکت ها و واحدهای تولیدی کمک می کند که به شکل حرفه ای و سازمان یافته بتواند برند و ویژگی ها یا مزایای کالای خود را  بدون واسطه و کمک گرفتن از سازمان ها و شرکت های تبلیغاتی به مشتری معرفی نماید.

طراحی درست و با کیفیت نام و لوگوی یک شرکت بر روی اتیکت یا تگ، باعث ماندگار شدن نام برند یا شرکت تولید کننده در ذهن مشتری می شود به شکلی که مشتری  یا بیننده  لوگو در آینده می تواند به صورت ناخودآگاه و خودکار ترغیب بخرید کالا یا معرفی آن به دیگران شود.

همچنین نصب تگ یا اتیکت بر روی البسه و محصولات تولیدی مختلف باعث اعتماد مشتری به کیفیت کالا و برند مورد نظر و خرید مداوم آن در آینده می شود.‌

لازم به ذکر است که درج و ثبت اطلاعات مهم البسه مانند جنس، طرح، چگونگی نگهداری و شستشو در تگ یا اتیکت لباس می تواند راهی کوتاه و میانبر برای آشنا کردن مشتری با ویژگی های کالای تولیدی باشد.

تفاوت تگ و اتیکت
تفاوت تگ و لیبل

سخن پایانی

تگ لباس ابزارهای تبلیغاتی هستند که از آن ها برای معرفی برند، ویژگی ها، کیفیت، جنس، نحو نگهداری یا شستشوی لباس و غیره با نصب موقت بر آن ها استفاده می شود.

تگ و اتیکت لباس کارکرد های تقریبا  مشابهی در معرفی برند و ویژگی های یک لباس یا کالا دارند اما تفاوت این دو ابزار تبلیغاتی در نوع نصب بر روی البسه است.

به عبارت دیگر تگ به صورت موقت بر روی البسه با استفاده از نخ، بست پلاستیکی یا ربان نصب می شود اما اتیکت از لحاظ کیفیت و دوام از شرایط بهتری نسبت به تگ برخوردار است چون متناسب با عمر لباس طراحی و تولید شده با استفاده از دوخت یا چسب بر روی لباس نصب می شود.

به عبارت دیگر هدف از نصب اتیکت بر روی لباس باقی ماندن آن تا زمان فرسوده و از رده خارج شدن لباس است اما تگ لباس بیشتر کار کرده تبلیغاتی و جذب مشت به صورت موقت دارد به شکلی که در ساخت آن از انواع کاغذ یا مقوا استفاده می شود و خریدار پس از خرید کالا می تواند آن را به راحتی و بدون آسیب زدن به لباس از آن جدا کند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button
×