انواع طراحی و بسته بندی محصولات چرم

طراحی و بسته‌بندی محصولات چرمی، می‌تواند اعتبار برند و ارزش هر محصولی را افزایش دهد؛ چون هم شکل ظاهری محصول و هم نحوه محافظت از آن در برابر آسیب را تعیین می‌کند. افرادی که در زمینه تولید کیف، کفش، کاپشن، کمربند یا دیگر محصولات چرمی کار می‌کنند، آگاه‌اند که ظاهر کالا و سبک ارائه‌ شده به خریدار، تأثیری چشمگیر در جلب اعتماد دارد.استفاده از بسته‌بندی‌های نفیس، مانند جعبه‌های باکیفیت همراه با چاپ روبان‌ های اختصاصی برند، می‌تواند این حس اعتماد و جذابیت را دوچندان کند.

محصولات چرمی، به دلیل دوام و کیفیتشان، از گذشته تا امروز در میان خریداران محبوب بوده‌اند. هرچه این محصولات جذاب‌تر و کاربردی‌تر به دست مخاطب برسند، نتیجه منسجم‌تری حاصل می‌گردد.

 

اهمیت بسته‌بندی در محصولات چرمی

 

تصور کنید شخصی کالایی چرمی سفارش می‌دهد و هنگام باز کردن جعبه، همه‌چیز شکیل و گیرا باشد. همین صحنه می‌تواند بلافاصله حس اعتماد را میان خریدار و برند برقرار کند. در فروش حضوری نیز، وقتی بسته‌بندی توانایی جلب‌ توجه دارد، القای لوکس‌ بودن محصول راحت‌تر خواهد شد.

 

 حفاظت از کالا:

چرم در برابر رطوبت، خط‌ و خش و ضربه آسیب‌پذیر است که در نتیجه، بسته‌بندی وظیفه دارد از کالا مراقبت کند تا در فرآیند نقل‌ و انتقال یا تحویل پستی آسیبی نبیند.

 تاثیر بسته بندی بر هویت برند:

بسته مثبت و شکیل، هویت بصری کسب‌ و کار را در خاطر مشتری نگه می‌دارد.

 

انواع متداول مواد بسته‌بندی

نوع بسته‌بندی ویژگی‌ها
مقوای ضخیم/کارتن چند لایه رایج، ضخامت و کیفیت بالا، مقاوم در برابر ضربه و له شدگی، قابلیت طراحی مات/براق و چاپ اطلاعات برند روی آن
پاکت‌های مقوایی/کرافت سبک، ارزان، قابلیت طراحی جذاب و شیک، بازیافتی
جعبه‌های چوبی/چرم و چوب استفاده برای محصولات لوکس، ایجاد جلوه‌ای خاص، قابلیت تزئین با چرم برای هماهنگی با محصول
کیسه‌های پارچه‌ای نازک عدم جذب گرد و غبار

انتخاب موادی که جلوه کالای چرمی را کامل کند، تاثیر بالایی روی ذهن مخاطب دارد ، بنابراین مواد بسته‌بندی باید هم ارزش کالا را بالا ببرد و هم سلامت را حفظ کند

 مقوای ضخیم یا کارتُن چند لایه:

این مدل رایج‌تر از بقیه است چرا که ضخامت و کیفیت بالای مقوا در برابر ضربه و له‌شدگی مقاومت بیشتری دارد. می‌توان قسمت بیرونی آن را به‌صورت مات یا براق طراحی کرد و اطلاعات برند روی آن چاپ نمود.

 پاکت‌های مقوایی یا کرافت:

این نوع از بسته‌بندی سبُک و ارزان هستند و در عین‌ حال اگر طراحی جذابی روی آنها صورت گیرد، حالت شیک و زیباتری پیدا می‌کنند. افزون بر این، در دسته مواد بازیافتی قرار می‌گیرند.

 جعبه‌های چوبی یا ترکیب چرم و چوب:

گاهی برای محصولات لوکس از جعبه‌های چوبی استفاده میکنند تا جلوه‌ای خاص ایجاد شود. بیرون جعبه را می‌توان به المان‌ های چرمی تزئین کرد تا هماهنگی بهتری با ماهیت محصول رخ دهد.

 کیسه‌های پارچه‌ای نازک:

بسیاری از برندهای لوکس، کالا را ابتدا در کیسه پارچه‌ای قرار می‌دهند تا گردوغبار جذب نشود و خط‌ و خش‌های احتمالی هم روی آن ایجاد نشود. این مدل کیسه‌ها قابل استفاده مجدد هستند .

بسته بندی کیف پول
جعبه کیف پول چرمی

 ساختار و شکل جعبه

طراحی شکل جعبه، از نظر ظاهری و کاربردی حائز اهمیت است. شکل بسته‌بندی باید از یک طرف ساده و کاربردی باشد و از طرفی دیگر جلوه‌ای ماندگار ایجاد کند.

 

جعبه‌ کلاسیک درب دار:

یکی از طراحی های رایج و معروف، جعبه‌هایی هستند که در آن‌ها از بالا باز می‌شود. این سبک، هم تولید ساده‌تری دارد و هم حس شیک‌ بودن را به‌خوبی القا می‌کند.

 جعبه‌ کتابی:

در این مدل، در بسته‌بندی مانند جلد کتاب به یک سمت باز می‌شود. این حالت برای کیف‌ها یا ست‌های چرمی جالب به‌نظر می‌رسد و راحت‌تر از انواع دیگر قابل باز و بسته‌ شدن است.

 جعبه‌های مگنتی:

بعضی برندها از قطعه آهنربایی ظریف در لبه جعبه بهره می‌برند تا در آن، روان و بدون صدای ناخوشایند بسته شود. این سبک، ظاهری منظم دارد و باز شدن پیاپی 

در را آسان می‌سازد.

 

 تاثیر بسته‌بندی مناسب بر حفظ و نگهداری

محصولات چرمی در تماس با عوامل گوناگون، حساسیت زیادی دارند؛ رطوبت، ضربه یا خش می‌تواند ارزش محصول را پایین بیاورد. برای همین، جزئیات حفاظتی در بسته‌بندی مهم هستند:

ضدضربه‌کردن بدنه:

انتخاب مقوای ضخیم یا استفاده از لایه‌های حباب‌دار پلاستیکی درون بست‌بندی، ریسک‌آسیب را پایین می‌آورد.

روکش درونی نرم:

برخی جعبه‌ها در بخش داخلی، پارچه مخملی یا اسفنج سبک دارند تا پوست چرم ساییده نشود.

 درزگیری مناسب:

هدف آن است که هیچ گردوغبار یا قطره‌ای به داخل نفوذ نکند.

بسته بندی هدیه
بسته بندی محصولات چرمی

 تاثیر بسته‌بندی هویت بصری و درج اطلاعات برند

درج لوگو روی بسته‌بندی، یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی تفاوت برند است. درج اطلاعاتی مثل نام برند، شعار و روش‌های ارتباطی، باعث شناساندن بیشتر کسب‌ و کار می‌شود.

چاپ طلاکوب یا نقره‌کوب:

این شیوه جلوه لوکسی به بسته می‌دهد. یک لوگو یا نوشته کوتاه روی در جعبه، حسی از ظرافت را منتقل می‌کند.

 برچسب یا لیبل اختصاصی:

اگر بودجه کافی برای چاپ مستقیم روی جعبه وجود ندارد، چسباندن لیبلی با مشخصات برند خود راهکار خوبی است.

حکاکی لیزری روی بسته چوبی:

در صورتی که فرم جعبه از جنس چوب باشد، حکاکی لیزری راهی دقیق برای درج اطلاعات است.

 

محصولات چرمی انواع مختلفی دارند:

کیف دستی، کیف پول، کیف لپ‌ تاپ، کفش و … هر کدام بسته بندی و طراحی متفاوتی می خواهند. به همین دلیل باید بسته‌بندی به شیوه‌ای باشد که کارایی محصول تازه خریداری‌ شده را افزایش دهد. برای نمونه:

 کیف دستی و کیف لپ‌ تاپ:

کیسه پارچه‌ای محافظ یا جعبه‌ای که حفاظ ضربه‌گیر داشته باشد.

کیف پول یا کمربند:

جعبه کوچک‌تر و شکیل‌تر که در بخش داخلی، برش مقوایی یا بالشتک سبک برای ثابت‌ ماندن محصول دارد.

 کفش:

جعبه‌های محکم که جریان کم هوا را در خود داشته باشند و رطوبت را درون خود نگه دارند.

 

توصیه های پایانی

طراحی و بسته‌بندی محصولات چرمی از جهت های مختلفی حائز اهمیت و دارای پیچیدگی های خاصی است؛ انتخاب مواد خام، برش دقیق، دوخت ظریف، رنگ‌ آمیزی، تزیین و سرانجام قرارگیری در بسته‌بندی مناسب، همگی همگی مراحل مهم این چرخه محسوب می‌شوند. رعایت جزئیات، مخاطب را به خریدار همیشگی تبدیل می‌کند.

هر برند چرمی، بسته به بودجه و سلیقه مخاطبان، می‌تواند مدل و طراحی های منحصر به فردی را انتخاب کند. استفاده از مواد ظریف، طراحی حساب‌شده جعبه یا پاکت، قرار دادن یادداشت مودبانه و درج لوگوی خاص، همگی عواملی هستند که نتیجه نهایی را چندین سطح ارتقا می دهند.

 فراموش نکنید، بسته‌بندی هوشمندانه برگ برنده‌ای است که جلوه یک محصول چرمی را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد. اگر این اصول رعایت شود، کالاهای چرمی نه‌ تنها عمر بیشتری دارند، بلکه با یک بسته‌بندی لوکس و شیک، احساس ارزشمندتری در نگاه خریدار ایجاد می‌کنند و رابطه‌ای محکم را میان آنان و برند شکل می‌دهند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button
×