طراحی لوگو را می توان یکی از مهمترین مراحل در برندسازی معرفی کرد. اکثر برندها برای منحصر به فرد نشان دادن برند خود اقدام به طراحی و چاپ لوگو می کنند. اگرچه برندهای مختلف در زمینه های کاری با توجه به نوع فعالیت خود به منظور برندسازی از طراحی و چاپ لوگو استفاده می کنند اما طراحی لوگو باید براساس استانداردهای طراحی انجام شود
یکی از نکات مهم در بکارگیری استانداردهای طراحی لوگو این است که لوگوی مد نظر در همه فرمت ها، بسته بندی ها، لوح تقدیر، روی پوستر و کارت ویزیت به خوبی قابلیت استفاده را داشته باشد. ما در ادامه 7 استاندارد درباره طراحی و اجرای لوگو را بیان خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
چاپ لوگو چیست؟
در برندینگ یک کسب و کار چاپ لوگو یکی از اصلی ترین خدمات یک کسب و کار به شمار می آید. یک کسب و کار برای تبلیغات محصولات خود و دیده شدن به یک لوگوی حرفه ای نیاز دارد که با استفاده از آن بتواند در بین مصرف کنندگان و بازار کار خود را معرفی کند. با این حال در دنیای امروز نمی توان یک برند یا کسب و کار را بدون داشتن یک لوگوی حرفه ای تصور کرد.
از طرفی چاپ لوگو بر روی محصولات تبلیغاتی و همچنین محصولات تولیدی در یک کسب و کار موجب می شود تا مشتریان وفادار بمانند. با این حال می توان چاپ لوگو را از مهمترین بخش های تبلیغاتی در یک کسب و کار دانست. امروزه استفاده از لوگو مهم ترین و کاربردی ترین جز در تبلیغات محسوب می شود و توجه به رنگ و کیفیت ان بسیار حائز اهمیت است
بدبن گونه که بسیاری از شرکت ها مخصوصا در نمایشگاههای بین و الملی شعار تبلیغاتی و لوگو را روی روبان های رنگی از جنس ساتن چاپ می کنند و با این چاپ روی روبان برند و شعار خود را شخصی سازی میکنند که علاوه بر منحصر به فرد بودن ان را در ذهن مشتری ماندگار می کنند .
7 استاندارد درباره طراحی لوگو
طراحی و اجرای لوگو باید براساس یک سری از استانداردهای مهم انجام می شود که عبارت اند از:
استاندارد | توضیحات |
---|---|
سادگی لوگو | لوگو باید ساده، قابل درک و به راحتی در ذهن ماندگار باشد. جزئیات اضافی از سادگی و خوانایی لوگو میکاهد. |
قابل استفاده بودن لوگو | لوگو باید در اندازهها و قالبهای مختلف (مانند شبکههای اجتماعی، چاپ، وبسایت) قابل استفاده و تطبیق باشد. |
توانایی چاپ لوگو و قابلیت تغییر لوگو | لوگو باید به راحتی قابل چاپ باشد و در صورت نیاز قابلیت تغییر و ویرایش در قالب وکتور را داشته باشد. |
بکارگیری رنگهای مناسب در لوگو | رنگهای استفاده شده در لوگو باید با هویت برند مرتبط باشند و جذابیت بصری ایجاد کنند. |
انعطافپذیر بودن لوگو | لوگو باید قابلیت به روز رسانی داشته باشد و با تغییرات برند سازگاری داشته باشد. |
مرتبط بودن با برند | لوگو باید هویت و رسالت برند را به خوبی منتقل کند و با آن ارتباط مستقیم داشته باشد. |
وضوح و رسابودن | همه جزئیات لوگو باید به وضوح قابل مشاهده باشد و هیچ قسمت مبهمی نداشته باشد. |
1-سادگی
یکی از مهمترین استانداردها در طراحی و اجرای لوگو این است که لوگوی که قرار است طراحی شود قالب ساده و در عین حال دقیقی داشته باشد. منظور از سادگی لوگو انتقال پیام به مشتریان به منظور شناسایی بهتر برند است. در واقع یک لوگوی ساده برعکس یک لوگوی پیچیده باید قابل درک باشد و زودتر از آنچه که فکرش را کنید در خاطر و ذهن مشتریان سپرده شود.
در صورتی که لوگو طراحی ساده تری داشته باشد و جزئیات در طراحی لوگو کمتر شود به مراتب احتمال کمتر دیده شدن و ناشناخته ماندن لوگو نیز کاهش خواهد یافت.

2-قابل استفاده بودن لوگو
یکی دیگر از استانداردهای طراحی و اجرای لوگو قابل استفاده بودن لوگو است. منظور از قابل استفاده بودن لوگو به این معنی است که لوگوی مورد نظر در اندازه و قالب های مختلف قابل استفاده بوده و اغلب در همه موارد نیز به کار رود. بنابراین طراحی لوگوی شما باید در هر اندازه ای در هر نوع رسانه ای قابلیت تطبیق را داشته باشد.
به عنوان مثال برای استفاده در شبکه های اجتماعی باید لوگو در سایز کوچک و در تبلیغات بزرگ نیز از سایز بزرگ لوگو استفاده شود و باید طوری باشد که در زمان بزرگ شدن طراحی خود را از دست ندهد مانند زمانی که ما از لوگو بر روی کارت آویز پرسنلی جهت تبلیغات استفاده می کنیم اندازه و کیفیت لوگو بسیار مهم است زیرا این کارت نشان دهنده هویت سازمانی شرکت است و باید به وضوح در دید مشتری قرار بگیرد.
با در نظر گرفتن اندازه لوگو متناسب با نوع رسانه به طور یقین لوگوی مورد نظر قابل فهم خواهد بود و مطلب اصلی را در کوتاه ترین زمان به مشتریان منتقل خواهد کرد. علاوه بر این موارد لوگو باید دارای قالب های سیاه و سفید و رنگ های دیگر نیز باشد تا با زمینه سیاه و سفید محیط مورد نظر قابل استفاده باشد.
3-توانایی چاپ لوگو و قابلیت تغییر
لوگوی مورد نظر باید به راحتی بر روی محصولات چاپ شود و در صورت نیاز نیز بتوان آن را تغییر داد. در واقع یکی دیگر از عوامل کاربردی و مهم در طراحی لوگو می توان به قابلیت تغییر آن و توانایی چاپ اشاره کرد. این دو مورد یکی از نکات اصلی در طراحی و اجرای لوگو است که طراحان اهمیت زیادی به آن می دهند.
به طور مثال در صورتی که لوگوی شما دارای جزئیات و بخش های پیچیده تری باشد به طور مسلم در اندازه و ابعاد کوچک تر به خوبی جزئیات را نشان نمی دهد و در زمان چاپ مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. با این اوصاف اگر لوگو دارای فضای خالی و ساده تری باشد نه تنها به خوبی چاپ می شود بلکه در ابعاد و اندازه های مختلف نیز به خوبی قابل دیدن خواهد بود.
قابل تغییر بودن لوگو نیز بدین معنی است که در طراحی و اجرای لوگو از فرمت وکتور استفاده کنید تا در مواردی که نیاز به تغییر لوگو است بتوانید به راحتی و بدون افت تغییرات لوگوی مورد نظر را تغییر دهید. به طور کلی برای اینکه طراحی و اجرای لوگوی موفقیت آمیزی داشته باشید قبل از هر چیز باید به توانایی چاپ و قابلیت تغییر بودن لوگو توجه ویژه ای داشته باشید.
4-بکارگیری رنگ های مناسب
رنگ های به کار رفته در لوگو باید مرتبط با برند شما باشد و از جذابیت بالایی نیز برخوردار باشد. با این حال استفاده از رنگ های مناسب را هم می توان یکی از موارد مهم در طراحی لوگو به حساب آورد به این دلیل که توجه داشتن به این موضوع موجب جذابیت بالای لوگو و منتقل کردن احساسات مورد نظر در بین مخاطبان می شود.
به طور مثال استفاده از رنگ قرمز در لوگو برای یک برند مرتبط با حرکت باعث شور و هیجان مناسب می شود. انتخاب رنگ آبی برای برند مرتبط با پایداری نشان دهنده قدرت و اعتماد به نفس است. همچنین به کار گیری رنگ سبز برای برندهای که مرتبط با طبیعت هستند نیز نشان از تعادل و سلامت برند مورد نظر است.
استفاده از ترکیب رنگ ها در کنار هم در لوگو نه تنها موجب جذاب شدن لوگو می شود بلکه در کنار آن رنگ ها با هماهنگی زیادی نشان داده می شوند. به طور کلی برای موفقیت در طراحی یک لوگو توجه کردن به رنگ های مناسب و جذاب و همخوانی رنگ ها با برند مورد نظر علاوه بر جذاب نشان دادن لوگو بر درک و حس مخاطبین نیز تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت.
5- انعطاف پذیر
انعطاف پذیری نیز یکی از موارد مهم در طراحی و اجرای لوگو است. انعطاف پذیری لوگو بدین معنی است که لوگوی شما باید قابلیت به روزرسانی داشته باشد و با خصوصیات برند سازگاری داشته باشد و در طول زمان قابلیت تغییر و به روزرسانی شدن داشته باشد.
در گذر زمان برندهای مختلفی هستند که نیاز به تغییر در خصوصیات برند خود را دارند با این حال لوگوی مورد نظر باید از انعطاف پذیری خوبی برخوردار باشد تا در گذر زمان متناسب با تغییر خصوصیات برند آن را هم بتوان تغییر و به روز رسانی کرد.
به طور کلی در رابطه با این موضوع می توان به این نتیجه رسید که انعطاف پذیری لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است که در زمان طراحی و اجرای آن باید به این موضوع توجه داشته باشید تا در طول زمان بتوانید با تغییرات جدید برند لوگو را هم تغییر دهید و به روز رسانی کنید.
6-مرتبط بودن با برند
مرتبط بودن طراحی و اجرای لوگو با برند نیز از موضوعات مهمی است که به عنوان یکی از استانداردهای طراحی و اجرای لوگو شناخته شده است. طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که رسالت و هویت برند را به مخاطبین نشان دهد و مهمتر اینکه با برند مورد نظر ارتباط مستقیمی را به وجود آورد
با این اوصاف در زمان طراحی و اجرای لوگو باید به منظور مرتبط کردن آن با برند به مواردی همچون شکل، رنگ و سایر المان های طراحی توجه داشته باشید. استفاده از لوگو با در نظر گرفتن این موارد موجب در ذهن ماندن هویت برند شما در مشتریان می شود.

7-وضوح و رسابودن
منظور از وضوح و رسا بودن لوگو به این معنی است که همه جزئیات و عناصر در لوگو به خوبی قابل مشاهده باشد و هیچ قسمتی از آن نامشخص و ابهام آمیز نباشد. بنابراین برای دست یابی به چنین ویژگی در طراحی و اجرای لوگو بهتر است از رنگ های مناسب و ایده آل استفاده کنید.
در رابطه با اندازه حروف و نوع فونت نیز حساسیت به خرج دهید و با توجه به کسب و کار خود با اضافه کردن عناصر و المان های مناسب به لوگوی هویت اصالتی و متمایزی ببخشید. استفاده از ترکیب رنگ ها و فونت ها و اندازه درست لوگو از مهمترین جزئیاتی است که موجب جذاب و منحصر به فرد نشان دادن لوگو می شود.به ویژه در اتیکت لباس باید علاوه بر توجه به فونت به رنگ امیزی انها توجه کرد که با طیف رنگی مختلف همخوانی داشته باشد.
سخن پایانی
توجه داشتن به استانداردهای طراحی و اجرای لوگو موجب متمایز نشان دادن لوگو در کسب و کار شما می شود. طراحی و چاپ لوگو را می توان یکی از پر اهمیت ترین مراحل در برندسازی معرفی کرد. اکثر برندها برای منحصر به فرد نشان دادن برند خود اقدام به طراحی و چاپ لوگو می کنند
اگرچه برندهای مختلف در زمینه های کاری با توجه به نوع فعالیت خود به منظور برندسازی از طراحی و چاپ لوگو استفاده می کنند اما طراحی لوگو باید براساس استانداردهای طراحی انجام شود. یک لوگوی ساده برعکس یک لوگوی پیچیده باید قابل فهم باشد و زودتر از آنچه که فکرش را کنید قابل فهم باشد و زود به خاطر و ذهن مشتریان سپرده شود.
در صورتی که لوگوی طراحی ساده تری داشته باشد و جزئیات در طراحی لوگو کمتر شود به مراتب احتمال کمتر دیده شدن و ناشناخته ماندن لوگو نیز کاهش خواهد یافت.ما در این مقاله برخی از استانداردهای طراحی و اجرای لوگو را بیان کردیم تا با بکارگیری هر کدام از این استانداردها بتوانید در نهایت لوگوی موفقیت آمیزی را طراحی کنید.