احتمالا شما هم تا به حال شنیدهاید که فلان شخصیت یک برند است یا این که فلانی نان برند بودنش را میخورد! درست است برند شدن همان معنای شناخته شدن با ویژگیهای منحصر به فرد را دارد.
هرچند برندینگ بدون مارکتینگ یا بازاریابی اتفاق نمیافتد، ولی مارکتینگ همان پروسهای است که به برندینگ ختم میشود و باید همیشگی باشد.
در واقع برندینگ به کسبوکار شخصیت میدهد و مارکتینگ آن را به مشتری معرفی میکند. کالاهای تبلیغاتی نیز نقش پل ارتباطی بین این دو را ایفا میکنند.
مفهوم برندینگ و مارکتینگ در بازاریابی
برندینگ و مارکینگ دو مفهوم پرکاربرد در تجارت هستند که تفاوتهای زیادی با هم دارند. برندینگ به معنای ایجاد هویت برای یک کسب و کار یا محصول است، در حالی که مارکتینگ به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای تبلیغ و فروش آن برند صورت میگیرد.
ویژگی | برندینگ | مارکتینگ |
---|---|---|
تعریف | ایجاد هویت و شخصیت برای یک کسب و کار یا محصول | مجموعه اقداماتی برای تبلیغ و فروش محصول یا خدمات |
هدف | ایجاد وفاداری مشتری، ایجاد تصویری مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب | افزایش فروش، جذب مشتری جدید |
افق زمانی | بلندمدت | کوتاهمدت تا میانمدت |
رویکرد | استراتژیک، مبتنی بر ارزشها و شخصیت برند | تاکتیکی، مبتنی بر دادهها و تحلیل بازار |
نمونهها | لوگو، داستان برند، ارزشهای برند، تجربه مشتری | تبلیغات، تخفیفات، کمپینهای بازاریابی، تحقیقات بازار |
ارتباط با مشتری | ایجاد ارتباط عاطفی، ایجاد حس تعلق | ارائه اطلاعات محصول، ایجاد انگیزه برای خرید |
امروزه پیشرفت روشهای تبلیغاتی باعث شده تا بتوانید به شکلهای مختلفی بتوانید برندتان را معروف کنید و در بازاریابی کسب و کارتان موفق عمل کنید.
یکی از سادهترین و البته به صرفهترین روشهای برندینگ و به تبع آن بازاریابی، استفاده از چاپ روی روبان، کارت آویز گردن. اتیکت لباس و بند آویز گردنی است.
در ادامه مقایسه برندینگ و مارکینگ را با تاثیری که کالاهای تبلیغاتی بر روی آنها دارند را برای شما انجام میدهیم.
اما در ابتدا بهتر است به الویت این دو عملکرد نگاهی بیندازیم که در سایت Outbrain نقل شده:
کدام یک اول است، مارکتینگ یا برندینگ؟ برندسازی هسته اصلی استراتژی بازاریابی شما است، بنابراین برندسازی باید در اولویت باشد. چه یک کسبوکار کوچک، چه استارتآپ یا شرکت بزرگ، قبل از شروع به ابداع روشها، ابزارها، استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی خاص خود، باید بهوضوح مشخص کنید که چه کسی هستید.
در ادامه پیش از آن که مارکتینگ و برندینگ را با هم مقایسه کنیم، میبایست با مفهوم آنها و ویژگیهایشان آشنا شویم.
تعریف برندینگ
برندینگ (Branding) به معنای شناخته شدن نام تجاری یک شرکت، در میان رقبای آن است. مهمترین ویژگی برندسازی این است که نام کسب و کار شما برای مخاطب آشنا و مورد اعتماد میشود.
در واقع برندینگ یا برندسازی به منزله هویت یک کسب و کار است که به صورت غیرمستقیم مخاطب را تشویق به خرید میکند. مثلا برند اپل یا برند نایک از مشهورترین برندهای جهانی به حساب میآیند.
فرض کنید یک مغازه دارید که پر از لباسهای شیک و زیبا است. حتما هدف شما این است که مردم نام مغازه شما را به خاطرشان بسپارند، اطمینان کنند و بارها و بارها برای خریدشان به شما مراجعه کنند. دقیقا اینجا است که برندینگ به داد شما میرسد.
تعریف مارکتینگ
مارکتینگ (Marketing) یا بازاریابی به اقداماتی گفته میشود که انجام آنها باعث افزایش فروش محصولات یا خدمات شرکتها و سازمانها میشود. میتوانیم بگوییم که در دنیای امروز، مارکتینگ ضامن بقای فعالیتهای یک شرکت در میان رقبا خواهد شد. در ادامه کارهایی که برای مارکتینگ انجام دهید را با هم بررسی میکنیم:
صحبت با مشتریان: شما در بازاریابی محصولات یا خدماتتان باید مثل یک دوست خوب با مشتریان خود صحبت کنید تا بفهمید به چه چیزهایی نیاز دارند.
معرفی محصولات: بازاریابی انجام مجموعه اقداماتی است که میتواند محصولاتتان را به بهترین شکل ممکن به مشتریان معرفی کند. بهترین استراتژی در بازاریابی این است که بگویید محصول یا خدمات شما چه مشکلی را حل میکند یا چه فایدهای برای آنها دارند.
قیمتگذاری مناسب: مهمترین کار در مارکتینگ یا بازاریابی تعیین قیمت است. البته قیمت باید به گونهای تعیین شود که هم برای شما منصفانه باشد و هم مورد قبول مشتریان.
مکان مناسب: بهترین روش برای افزایش مشتریان این است که محصولاتتان را در دسترس آنها قرار دهید. در واقع شما باید به این فکر کنید که مشتریان بیشتر در چه مکانهایی به دنبال محصولاتتان میگردند.
تبلیغات جذاب: بازاریابی و تبلیغات با هم همسو هستند. در واقع تبلیغات خلاقانه، توجه مشتریان را بیشتر به خود جلب میکند و آنها را به خرید از شما تشویق میکند.
فراهم کردن بهترین خدمات: شما با ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان، میتوانید آنها را راضی نگه دارید و کاری کنید که دوباره از شما خرید کنند.
چه مواردی شامل برندینگ میشود؟
برندینگ شامل موارد مختلفی میشود که تاثیر زیادی بر کسب و کار شما دارد. در ادامه برخی از مهمترین مواردی که شامل برندینگ میشود را مورد بررسی قرار میدهیم.
نام و لوگو:
انتخاب نام یکی از مهم مراحل ایجاد یککسب و کار است. شما انتخاب نام و لوگو مناسب میتوانید در ذهن افراد ماندگار شوید.
داستان سازی:
برای برندتان یک داستان جذاب بسازید، داستانی که افراد با آن ارتباط بگیرند.
ایجاد شخصیت:
برندینگ در واقع همان هویت کسب و کاری شما است. این که محیط کار شما چه فضایی داشته باشد، حسی ک به مخاطب و مشتری احتمالی انتقال داده میشود، ارزشی که در کسب و کار شما ارائه داده میشود و…
حفظ ثبات:
حفظ ثبات یکی از مهمترین موارد در برندینگ است. شما باید المانهای برندتان مانند نام، شعار، برند، محتوای بصری و… ثبات داشته باشید.
تفاوتهای اصلی مارکتینگ و برندینگ چیست؟
مارکتینگ و برندینگ دو بال اصلی برای رشد هر کسب و کاری است. کسب و کارها برای رشد به هر دوی این بالها نیاز دارند. شما با مارکتینگ میتوانید کسب و کار خودتان را به دیگران بشناسانیم و مشتری به دست بیاورید.
اما این برندینگ است که باعث میشود وفاداری، اعتماد و رضایت مشتری اولیه را به دست بیاورید. فروش اولیه یک بار رخ میدهد اما حفظ مشتری باعث رشد کسب و کار شما میشود.
در واقع مارکتینگ و بازاریابی باعث ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتری جدید میشود اما برندینگ باعث حفظ و وفاداری مشتریان میگردد. اما تفاوتهای اصلی مارکتینگ و برندینگ در چیست؟
اولین و مهمترین تفاوت برندینگ و مارکتینگ در این است که برندینگ دائمی است اما مارکتینگ باید همیشه در جریان باشد. شما با استفاده از برندینگ میتوانید یک مشتری اولیه را به مشتری ثابت تبدیل کنید.
وقتی یک بار اعتماد و رضایت مشتری جلب شد نه تنها برای خرید بعدی هم به شما مراجعه میکند بلکه برند شما را به دیگران پیشنهاد میدهد. اما دنیای مارکتینگ متفاوت است. امروزه استراتژیهای مارکتینگ مدام در حال تغییر است.
بسیاری از این استراتژیها تنها برای مدت زمان محدودی مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال روشهای بازاریابی و مارکتینگ در زمان کرونا تفاوت زیادی با بازاریابی در زمان عادی دارد.
یا مثلا استراتژی مارکتینگ شما در فروش کولر در زمستان بسیار متفاوتتر از فروش این محصول در تابستان است.مارکتینگ افقهای نزدیک و برندینگ افقهای دور را مینگرد
تفاوت دیگری که بین مارکتینگ و برندینگ وجود دارد افق دید است. مارکتینگ افق دید کوتاه مدت دارد و برای رشد و موفقیت در کوتاه مدت مناسب است.
اما برندینگ به دنبال حفظ مشتری در طولانی مدت است و باعث ثابت شدن مشتریهای اولیه میشود. در واقع برندینگ دیدی بلند مدت و آینده نگر دارد و برای رشد کسب و کار در بلند مدت مناسب است.برندینگ هویت و مارکتینگ فعالیت را توضیح میدهد
بازاریابی و مارکتینگ نوع فعالیت و خدمات شما را شرح میدهد اما برندینگ شخصیت فعالیت شما را به دیگران نشان میدهد.
برندینگ هدف و مارکتینگ مسیر رسیدن به هدف است
برندینگ اهداف شما برای رسیدن به رشد و توسعه کسب و کار را مشخص میکند. اما مارکتینگ مسیر رسیدن به این اهداف را تعیین میکند.

موثرترین روشها در برندینگ و مارکینگ
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارتقای دانش در حوزه تبلیغات و برندسازی، روشهای مختلفی برای برندسازی و بازاریابی به وجود آمده است. در ادامه مهمترین و البته مقرون به صرفهترین این روشها را به شما میگوییم:
روبان تبلیغاتی
امروزه یکی از روش های مهم تبلیغات برای کسب و کار های بزرگ چاپ روی روبان تبلیغاتی برای محصولات مختلف همچون، لباس و … است.
استفاده از روبانهای تبلیغاتی ویژگیهای منحصر به فردی دارد که میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
جلب توجه مشتریان:
با طرحها و رنگهای مختلف چاپ روی روبان میتوانید نظر مشتریانتان را جلب کنید.
افزایش شناخت برند:
با ظرافت و دقت در چاپ لوگو بر روی روبان، میتوانید برندتان را در خاطر مشتریان ثبت کنید.
صرفه اقتصادی داشتن:
چاپ بر روی روبان در مقایسه با روش های دیگر در حوزه تبلیغات بازدهی بالا و هزینه کمی دارد
افزایش فروش
چاپ روی روبان تاثیر زیادی بر روی برند تجاری شما خواهد داشت. در واقع اعتبار برندتان افزایش یافته و همین باعث افزایش فروشتان میشود.
تنوع در طرح و رنگ:
چاپ روی روبان نشان دهنده دقت شما به جزئیات است. در واقع شما با انتخاب طرح و رنگ جذاب برای تولید این المان برای بستهبندی محصولاتتان، به مشتریان نشان میدهید که وقتی آنقدر به جزئیات اهمیت میدهید، پس به کیفیت توجه ویژهای دارید.
بند آویز گردنی
یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در برندینگ و همچنین بازاریابی بند آویز گردنی است. احتمالا این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا استفاده از بندآویز گردنی اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سوال میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:
اولین مورد این که افراد با دیدن بندهای گردن آویز که ظاهر شیکی هم دارند، توجهشان به شما جلب خواهد شد که این دقیقا از بهترین تکنیکها در بازاریابی است.
شرکتها و سازمانها با استفاده از بندهای گردن آویز میتوانند فضای امنی را برای خود و کارکنانشان ایجاد کنند. با این وجود افراد نیز میتوانند با توجه به اطلاعاتی که از این طریق بدست آوردهاند، برند مورد نظرشان را به بهترین شکل ممکن شناسایی کنند.
استفاده از بندهای گردنی کارایی کارکنان را بسیار بهبود میبخشد. همچنین استفاده از این المان باعث ایجاد ظاهری حرفهای برای شما میشود و جذابیت برندتان را صد برابر افزایش خواهد داد.
اتیکت لباس
تگهای آویز لباس به کسب و کار شما روح و شخصیت میبخشند. همچنین این نوع از المانهای تبلیغاتی نقش بسیار مهمی در بیان هویت برند شما خواهند داشت.
در میان کسب و کارهای مختلف، شرکتهای پوشاک به خاطر ماهیت محصولاتشان ارزش این تگهای آویزی را به خوبی درک میکنند. از جمله مزایای استفاده از تگهای آویز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اتیکت صدای برند شما است:
اتیکت لباس جذاب قطعا USPهای برند تجاری شما را به بهترین شکل ممکن به نمایش میگذارند.
آنها شما را با مشتریانتان مرتبط میکنند:
شما با استفاده از تگ لباس جذاب، میتوانید تاثیر مثبتی بر تصور مشتریان از برندتان ایجاد کنید.
افزایش فروش:
با استفاده از ابزارهای بازاریابی میتوانید کدهای تبلیغاتیتان را در تگ لباس اضافه کنید تا مشتریان بیشتری محصولات شما را خریداری کنند.