امروزه جهت دیده شدن محصول یا خدمات، سازمان برندسازی یا برندینگ به کار می رود که هدف از آن ایجاد ذهنیتی مشخص و تعریف شده برای کاربران است.
به طور کلی می توان گفت تمام تلاش هایی که جهت دیده شدن محصول یا خدمات سازمان جهت افزایش آگهی از برند انجام می شود برندینگ یا برندسازی نام دارد.
تکنیک های برندسازی مجوعه ای از فعالیت ها می باشد، که افراد باید آن را انجام دهند، تا برندسازی آنها به بهترین نحو ممکن انجام شود. تا انتهای مطالب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد برندسازی و تکنیک های برندینگ به دست بیاورید.
برندسازی چیست؟
تمام فعالیت هایی که صاحبان کسب و کار و خدمات انجام می دهند تا یک تصویر مشخص و واحد از شرکت خود برای مشتریان فراهم کنند، برندسازی است.
این فعالیت ها می تواند شامل طراحی آگهی برای تبلیغ کالا و خدمات، ساخت وب سایت، به کار بردن رنگ خاص، ایجاد لوگو،چاپ لوگو روی روبان و چاپ روی بند آویز گردنی باشد.در واقع تمام این فعالیت ها انجام می شود تا درک مردم از کسب و کار شکل بگیرد.
یک حقیقت که باید بدانید این است که، چیزی که مشتریان در مورد برند شما می گویند، واقعیت دارد، نه آنچه که شما می خواهید در مورد هدفتان بدانند.در واقع برند سازی یک فرایند است که در سایت Hubspot.com در این باره نقل شده:
branding is the process of researching, developing, and applying a distinctive feature or set of features to your organization so that consumers can begin to associate your brand with your products or services.
برندسازی فرآیند تحقیق، توسعه و به کارگیری یک ویژگی متمایز یا مجموعه ای از ویژگی ها در سازمان شما است تا مصرف کنندگان بتوانند برند شما را با محصولات یا خدمات شما مرتبط کنند.
یعنی تصوری که مردم در مورد نام کسب و کار شما به ذهنشان خطور می کند، که این تصویر با توجه به تجربه هایی که در مورد برند شما در ذهن دارند، می تواند به طور خوب یا بد در ذهن آن ها پابرجا باشد.
یکی از روش های برندسازی که امروزه به کار می رود چاپ روی روبان و بند آویزپرسنلی ویا اتیکت لباس وکارت آویز است.
استراتژی برندسازی چیست؟
به مجموعه ای از اهداف مشخص و بلند مدت استراتژی برند گفته می شود که این اهداف در پی تکامل نام تجاری شکل می گیرد. اگر استراتژی برند دقیق و اجرا شده، بر همه کسب و کار تاثیر داشته باشد، با محیط رقابتی، نیازها و احساسات مشتری مرتبط است.
این استراتژی نیاز به یه کسری ابزار ها دارد مانند لوگو و وب سایت و هویت بصری استت البته لازم به ذکر است که این هویت بصری اولین مواجه مشتری با برند شما است .
به عنوان مثال در برگزاری نمایشگاه وقتی شما وارد غرفه ای می شوید انتظار دارید اطلاعات از ان برند در معرض دید شما قرار بگیرد و به محض دیدن یک کارمند با کارت آویز گردنی که روی ان اطلاعات شرکت و توضیحاتی از برند نوشته شده اعتماد شما را بیشتر جلب می کند
در کل باید گفته شود که برندسازی فراتر از این ها می باشد در ادامه مطالب تکنیک های برندسازی را برایتان ذکر کردهایم، تا بدون سردرگمی یک برند قوی و متمایز از سایر برند ها بسازید.
تکنیک های برندسازی
برای برندسازی موفق باید از برنامههای عملیاتی برای متمایز کردن هویت محصولات و خدمات خود از سایر رقبا استفاده کرد. استراتژی برند همان برند بلند مدتی است که شما با کمک آن میتوانید نوع تصویرسازی برای مشتریان را شناسایی کنید، به
این معنا است که بدانید چه انتظارات و احساساتی موجب مرتبط سازی مخاطب با شرکت شما میشود یک برند باید تمام افکار و احساساتی که در ذهن مشتری درباره برند وجود دارد را شامل شود و اما تکنیکهای برندینگ راههای تغییر ادراک مشتری به وسیله شما است.
تکنیک برندینگ | توضیحات | اهمیت |
---|---|---|
هدف | تعریف واضح و مشخص از هدف برند (کسب درآمد، ایجاد جامعه، …) | تمایز از رقبا، تمرکز تلاشها |
ثبات و انسجام | حفظ یکپارچگی پیام در همه کانالهای ارتباطی | شناخت برند، افزایش اعتماد |
احساسات | ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری | وفاداری مشتری، تمایز از رقبا |
انعطافپذیری | تطبیق با تغییرات بازار و نیازهای مشتری | ماندگاری برند، خلاقیت |
مشارکت کارکنان | یکپارچگی کارکنان با اهداف برند | انتقال صحیح پیام برند به مشتری |
وفاداری | پاداش دادن به مشتریان وفادار | افزایش فروش، بازاریابی دهان به دهان |
آگاهی رقابتی | تحلیل رقبا و استفاده از نقاط قوت و ضعف آنها | بهبود استراتژی برند |
هفت تکنیک برندینگ برای داشتن استراتژی موفق و جامع در ادامه به طور کامل ذکر شدهاند
هدف
هر یک از برندهای موجود در بازار به مخاطبان یک وعده میدهند اما در بازار امروزی که اعتماد مصرف کننده کاهش یافته و بودجهها بالا رفته است تنها با دادن وعده برندها از یکدیگر متمایز نمیشوند بلکه باید یک هدف خاص داشت همان گونه که
وعده برند شما برای موقعیت برند ضروری است هدف شما نیز حائز اهمیت است زیرا این هدف عامل تمایز شما و رقبای شما خواهد بود با در نظر داشتن استراتژی کسب و کار میتوان هدف را به دو روش اجرا کرد
روش اول کاربردی و علمی نام دارد که موفقیتها را با دلایل فوری و تجاری ارزیابی می کند. برای مثال بعضی از خدمات یا کسب و کار ها با هدف به دست آوردن درآمد فعالیت می کنند این روش بر مبنای ارزیابی موفقیتها با دلایل فوری و تجاری متمرکز است
دومین روش استراتژی مقصودی است که تحت تاثیر موفقیت بوده و با توجه به میزان فعالیت های مثبت و توانایی درآمد به دست آمده تعریف می شود این استراتژی بر موفقیت تاثیرگذار بوده زیرا وابسته به توانایی کسب درآمد و انجام فعالیتهای خوب است.
ثبات و انسجام
رمز موفقیت انسجام این است که از بحث در مورد چیزهایی که به برند ارتباط ندارد پرهیز کرد به طور مثال شما میخواهید به صفحه فیسبوک عکسی اضافه کنید آیا این عکس با پیام شما مرتبط است یا تنها یک مطلب خندهدار است که مخاطبان را فقط گیج میکند
جهت برندینگ به وسیله پلتفرم باید همه پیامها یکپارچه و مرتبط باشند که سبب تشخیص نام تجاری و وفادار شدن مشتری نسبت به کسب و کار شما میشود
احساسات
یک اصل که در مورد برندینگ باید بدانید این است که همه مشتریان همیشه منطقی نمیباشند برخی از مردم حاضر میشوند جهت خرید از یک برند شناخته شده و معتبر پول بیشتری بپردازند تا اینکه از یک برند شناخته نشده خرید کنند
چون این برند معتبر با به کارگیری برندسازی احساسی برای نام تجاری کسب و کار خود یک جامعه ایجاد کرده و برند و مشتریان خود را به یکدیگر متصل کرده است اینگونه برندها یک فضای احساسی ایجاد میکنند و به مخاطبان خود احساس بزرگ کردن جامعه را انتقال دهند
انعطاف پذیری
همانطور که مستحضر هستید دنیای امروزی به سرعت در حال تغییر میباشد بنابراین بازاریابان یک مجموعه باید منعطف باشند تا از این طریق با مردم ارتباط برقرار کنند شایان ذکر است که این انعطاف پذیری سبب به وجود آمدن خلاقیت در
کمپینهای بازاریابی نیز میشود با توجه به اینکه جهت تنظیم استانداردهای برندینگ انسجام و یکپارچگی یک امر ضروری است با انعطاف پذیری میتوان تنظیماتی را به وجود آورد که سبب رویکرد شما گردد
هویت موثر نیازمند یکپارچگی است تا به مشتریان تشخیص داده شود اما برای تازه نگه داشتن برنامههای هویت باید تنوع و انعطاف پذیری ایجاد شود
پس اگر از استراتژیها و روشهای قدیمی استفاده میکنید که تاثیرگذار نیستند نباید از تغییر آنها بترسید شما باید کاری کنید که مخاطبان شما را با روشهای تازه و جدید ببینند روشهایی را به کار ببرید که برای مخاطبان جدید بوده و با آن به خوبی ارتباط برقرار کنند
مشارکت کارکنان
همانطور که در مطالب قبلی نیز گفته شد برای برندسازی یکپارچه بودن اهمیت زیادی دارد نحوه برقراری ارتباط کارکنان با مشتریان جهت انتقال درک صحیح از برند شما بسیار حائز اهمیت است
همانطور که در مطالب قبلی نیز گفته شد برای برندسازی یکپارچه بودن اهمیت زیادی دارد نحوه برقراری ارتباط کارکنان با مشتریان جهت انتقال درک صحیح از برند شما بسیار حائز اهمیت است
لازم به ذکر است که علاوه بر نحو ارتباط به همراه داشتن هویت شرکت بر روی لباس پرسنل نیز بسیار مهم است به عنوان مثال کارمندان می توانند لوگو و یا نام برند را مانند اتیکت لباس بر روی لباس رسمی خود قرار دهند
بنابراین جهت جلوگیری از ایجاد تجربه بد مشتری از برند باید کارکنان با اهداف شما یکپارچه و هماهنگ شون
وفاداری
اگر شما دارای مشتریانی هستید که به برند شما علاقه دارند باید به این دوست داشتن پاداش دهید اینگونه از مشتریان وفادار بوده و شما را به سایر افراد معرفی میکنند که میتوان از آنها به عنوان سفیران برند یاد کرد به طور کلی باید گفته شود که وفاداری این چنین افرادی موجب افزایش تعداد مشتری و سود بیشتر شما می شود
برخی مواقع تنها کاری که باید انجام دهید یک تشکر است اما بعد از آن باید از روشهای دیگری استفاده کرد و حتی میتوان یک نامه شخصی به آنها ارسال کرد برای این مشتریان خاص پیامهای خاص ارسال کنید یا از آنها بخواهید که درباره برند شما نظر ارسال کنند تا در وب سایت خود آنها را به کار ببرید
به جرات میتوان گفت که مهمترین بخش استراتژی هر برند، وفاداری میباشد با برجسته سازی روابط مثبت میان شما و مشتریان وجب افزایش تمایل مشتریان بالقوه به انتخاب برند شما میشود
آگاهی رقابتی
همیشه برای برندسازی باید رقابت را به عنوان یک چالش جهت ایجاد ارزش بالا و بهبود استراتژی در نظر داشت در واقع شما با سایر رقبا در کسب و کار هستید و دارای مشتریان خود میباشید بنابراین باید ببینید که رقبا چه فعالیتهایی انجام میدهند
در چنین شرایطی حتی میتوان از شکستهای آنها برای تجربه و بهبود شرکت به کار برد یکی از گزینههای رقابتی که میتوان آن را به کار برد استفاده از برنامههای شبکههای اجتماعی و مطالعاتی سایر مقالات است .
در واقع از این طریق باید استراتژیهای رقیب خود را در نظر داشته باشید و جهت ارتقای ارتقای برند خود نباید هر حرکتی را انجام دهید
کسب و کار یا خدمات شما حتماً یک محصول یا سرویس مشابه با سایر شرکتها رقیب دارد شما باید کاری کنید که از سایر رقبا تمایز داشته باشید.